Мой сайт
Воскресенье, 24.11.2024, 00:16
Меню сайта

Категории раздела

Поиск

Вход на сайт

Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 11

Друзья сайта

Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0


Повесть Временных Лет (оригинал). 14.

Аще ли кто сему веры не иметь, да почтет фронографа.[594] «Въ царство Прово, дожгьцю бывшю и тучи велиции, пшеница с водою многою смешена спаде, юже събравше, насыпаша сусекы велия. Тако же при Аврильяне крохти сребреныя спадоша, а въ Африкеи три камени спадоша превелици». И бысть по потопе и по разделеньи языкъ «поча царьствовати первое Местромъ от рода Хамова, по немь Еремия, по немь Феоста», иже и Соварога нарекоша егуптяне. «Царствующю сему Феосте въ Егупте, въ время царства его спадоша клеще съ небесе, нача ковати оружье, преже бо того палицами и камениемъ бьяхуся. Тъ же Феоста законъ устави женамъ за единъ мужь посагати и ходити говеющи, а иже прелюбы деющи, казнити повелеваше. Сего ради прозваша ̀и богъ Сварогъ». «Преже бо сего жены блудяху к немуже хотяше, и бяху, акы скотъ, блудяще. Аще родяшеть детищь, который ей любъ бываше, дашеть: “Се твое детя”. Он же, створяше празнество, приимаше. Феость же сь законъ расыпа и въстави единому мюжю едину жену имети и жене за одинъ мужь посагати; аще ли кто переступить, да ввергуть ̀и в пещь огнену». «Сего ради прозваша и́ Сварогомъ и блажиша и́ егуптяне. И по семъ царствова сынъ его, именемъ Солнце, егоже наричють Даждьбогъ, семъ тысящь и 400 и семъдесять дний, яко быти летома двемадесятьмя ти полу. Не видяху бо егуптяне инии чисти; ови по луне чтяху, а друзии деньми лета чтяху; двою бо на десять месяцю число потомъ уведаша, отнележе начаша человеци дань давати царемъ. Солнце царь, сынъ Свароговъ, еже есть Дажьбогъ, бе бо мужь силенъ. Слышавше не от кого жену некую от егуптянинъ богату и в сану сущю и некоему, въсхотевшю блудити с нею, искаше ея, яти ю хотя. И не хотя отца своего закона расыпати, Сварожа, поемъ со собою мужь неколко своихъ, разумевъ годину, егда прелюбы дееть, нощью припаде на ню, не удоси мужа с нею, а ону обрете лежащю съ инемъ, с нимъже хотяше. Емъ же ю, и мучи, и пусти ю водити по земли в коризне, а того любодеица всекну. И бысть чисто житье по всей земли Егупетьской, и хвалити начаша».[595] Но мы не предолжимъ слова, но рцемъ съ Давидомъ: «Вся елико въсхоте и створи Господь на небеси и на земли, в мори, въ всихъ безнахъ, възводяй облакы от последнихъ земли».[596] Се бо и бысть последняя земля, о нейже сказахомъ первое.

В лето 6623, индикта 8. Съвъкупишася братья, русции князи, Володимеръ, зовемый Монамахъ, сынъ Всеволожь, и Давыдъ Святославлиць, и Олегъ, братъ его, и сдумаша перенести мощи Бориса и Глеба: бяху бо создали церковь има камяну на похвалу и честь телесема ею и на положение. Первое же освятиша церковь камяную мая въ 1 день, в суботу, наутрия же въ 2 день перенесоша святая. И бысть сборъ великъ, сшедшюся народу съ всихъ странъ, митрополитъ Микифоръ съ всими епископы: съ Фектистомъ черниговьскымъ, с Лазаремъ переяславьскымъ, с попомъ Никитою белогородьскымъ и с Данилою гурьговьскымъ, и съ игумены: с Прохоромъ печерьскымъ, и съ Селивестромъ святаго Михаила, и Сава святаго Спаса, и Григорий святаго Андрея, Петръ кловьскый[597] и прочии игумени. И освятиша церковь каменую. И отпевшимъ имъ обедьнюю, обедаша у Ольга и пиша, и бысть учрежение велико, и накормиша убогыя и странъныя по 3 дни. И яко бысть утро, митрополитъ, епископи, игумени оболокошася у святительскыя ризы и свеща вожгоша с каделы благовоньными, и придоша к ракама святою, и взяша раку Борисову, и въставиша ́и на возила, и поволокоша ужи князи и бояре, черньцемъ упредъ идущимъ съ свещами, попомъ по нимъ идущимъ, таже игумени, таже епископи предъ ракою, а княземъ с ракою идущимъ межи воромъ. И не бе лзе вести от множества народа: поламляху воръ, а инии и покрили бяху градъ и забрала, яко страшно бяше видити народа множество. И повеле Володимеръ, режючи паволокы, орници, бель розметати народу, овъ же сребреникы метати людемъ, силно налегшимъ, а быша легко внесли въ церковь и поставиша раку среде церкви, и идоша по Глеба. Темже образомъ и сего привезоша и поставиша у брата. Распри же бывши межи Володимеромъ, и Давыдомъ и Ольгомъ: Володимеру бо хотящю я поставити среде церкви и теремъ серебрянъ поставити над нима, а Давыдъ и Олегъ хотяшета поставити я в комару, «идеже отець мой назнаменалъ», на правой стороне, идеже бяста устроене комаре има. И рече митрополитъ и епископи: «Верзите жребий, да кде изволита мученика, ту же я поставимъ». И вгодно се бысть. И положи Володимеръ свой жребий, а Давыдъ и Олегъ свой жребий на святой тряпезе, и выняся жребий Давыдовъ и Олговъ. И поставиша я в комару тою, на десней стране, кде ныне лежита. Принесена же бысть святая мученика маия въ вторый день из деревяной церкви в каменую Вышегороде. Иже еста похвала княземъ нашимъ и заступника земли Русцей, иже славу света сего попраста, а Христа узлюбиста, по стопамъ его изволиста шествовати, овчате Христове добрии, яже влекома на заколение, не противистася, ни отбежаста нужныя смерти. Темже и съ Христосомъ въцаристася у вечную радость, и даръ ицеления приемъша от Спаса нашего Иисуса Христа, неискудно подаваета недужнымъ, с верою приходящимъ въ святый храмъ ею, поборника отечьству своему. Князи же и бояре, и вси людие празноваша по три дни и похвалиша Бога и святою мученику. И тако разидошася кождо въсвояси. Володимеръ же окова раце сребромъ и златомъ и украси гроба ею, такоже и комаре покова сребромъ и златомъ, имже покланяются людие, просяще прощения грехомъ.

В се же лето бысть знамение: погибе солнце и бысть яко месяць, егоже глаголють невегласи снедаемо солнце. В се же лето преставися Олегъ Святославличь, месяца августа въ 1 день, а во вторый погребенъ бысть у святаго Спаса, у гроба отца своего Святослава. Того же лета устрои мостъ чересъ Днепръ.

В лето 6624. Приходи Володимеръ на Глеба, Глебъ бо бяше воевалъ дреговичи и Случескъ[598] пожегъ, и не каяшеться о семъ, ни покаряшеться, но боле противу Володимеру глаголаше, укаряя ̀и. Володимеръ же, надеяся на Бога и на правду, поиде къ Меньску съ сынъми своими и с Давыдомъ Святославичемъ и Олговичи. И взя Вячеславъ Ръшю и Копысу, а Давыдъ съ Ярополкомъ узя Дрьютескъ на щитъ. А Володимеръ самъ поиде къ Меньску[599] и затворися Глебъ въ граде. Володимеръ же нача ставити истьбу у товара своего противу граду. Глебови же, узрившю, ужасеся сердцемь, и нача ся молити Глебъ Володимеру, шля от себе послы. Володимеръ же съжалиси темь, оже проливашеться кровь въ дьни постъныя великого поста, и вдасть ему миръ. Глебъ же, вышедъ из города съ детми и съ дружиною, поклонися Володимеру, и молвиша речи о мире, и обещася Глебъ по всему послушати Володимера. Володимеръ же, омиревъ Глеба и наказавъ его о всемъ, вдасть ему Менескъ, а самъ възратися Киеву. Ярополкъ же сруби городъ Желъди[600] дрьючаномъ, ихже бе полонилъ. В се же лето Мьстиславъ Володимеричь ходи на чюдь с новгородчи и со пьсковичи, и взя городъ ихъ именемъ Медвежа Глава,[601] и погостъ бе-щисла взяша, и възвратишася въсвояси съ многомъ полономъ. В се же лето иде Леонъ царевичь, зять Володимерь, на куръ на Олексия царя,[602] и вдася городовъ ему дунайскыхъ неколко, и въ Дерьстре городе лестию убиста ̀и два сорочинина, посланая царемъ, месяца августа въ 15 день. В се же лето князь великый Володимеръ посла Ивана Воитишича, и посажа посадники по Дунаю. В се же лето посла Володимеръ сына своего Ярополка, а Давыдъ сына своего Всеволода на Донъ, и взяша три грады: Сугровъ, Шаруканъ, Балинъ. Тогда же Ярополкъ приведе собе жену красну велми, ясьскаго князя дщерь полонивъ. Томъ же лете и Предъславна черница, Святославна, предъставися. Томъ же лете ходи Вячеславъ на Дунай с Фомою Ратиборичемъ и, пришедъ къ Дьрьсту, и не въспевше ничтоже, воротишася. В се же лето бишася с половци и с торкы и с печенегы у Дона, и секошася два дни и две нощи, и придоша в Русь къ Володимеру торци и печенези. В се же лето преставися Романъ Всеславичь. В се же лето преставися Мьстиславъ, внукъ Игоревъ.[603] Томъ же лете Володимерь отда дщерь свою Огафью за Всеволодка.

В лето 6625. Приведе Володимеръ Мьстислава из Новагорода, и дасть ему отець Белъгородъ, а Новегороде седе Мьстиславичь, сынъ его, внукъ Володимеровъ.[604] В се же лето иде Володимеръ на Ярослава к Володимерю[605] и Давыдъ Ольговичь, и Володарь, и Василко и оступиша и́ у городе Володимери, и стояша дний шестьдесять, и створи миръ съ Ярославомъ. Ярославу покорившюся и вдарившю челомъ передъ строемъ своимъ Володимеромъ, и наказавъ его Володимеръ о всемъ, веля ему к собе приходити, «когда тя позову». И тако в мире разидошася кождо въсвояси.

Тогда же придоша половци къ болгаромъ, и высла имъ князь болъгарьскый пити съ отравою, и пивъ Аепа и прочии князи, вси помроша. Семъ же лете преставися Лазоръ, епископъ переяславьскый, семтября въ 6. Томъ же лете придоша беловежьци в Русь. В се же лето поя Володимеръ за Андрея внуку Тугъртъканову. В се же лето потрясеся земля, семтября въ двадесять шестый. Того же лета выведе Глеба из Меньска Володимеръ. И церковь заложи на Льте мученику.[606] Володимеръ же посла сына Романа во Володимерь княжить. Того же лета умре куръ Олексий, и взя царство сынъ его Иванъ.[607]

Примечания.

[561] ... у Чина... — В X — «Тчючина». Имеется в виду Чучин—город на Днепре, выше по течению устья Трубежа.

[562] Творя ангелы своя духы... огнь пламянъ. — Пс. 103, 4.

[563] ... водяшеть бо я... столпъ огненъ... — Ср.: Исход, 13. 21.

[564] ... Ангелъ твой буди с тобою. — На этом месте обрывается текст в Л, Р и сходных с ними (в части, относящейся к ПВЛ) летописях; далее читается приписка Сильвестра, сообщающая о написании (переписке? редактировании?) летописи в 1116 г. В И рассказ о знамении в Печерском монастыре продолжается.

[565] Яко ангеломъ своимъ... схранить тя. — Пс. 90, 11.

[566] Къ коей же твари... и светъ, и день. — Выписка из сочинения Епифания Кипрского, церковного писателя IV в. Этот текст почти дословно совпадает с цитатой из того же автора во Вводной части «Летописца Еллинского и Римского», но начало текста там иное: «Въ пръвый день (сотворил Бог,— О. Т.) небеса и вышняя, и землю, и воды... и духи, иже служать пред нимъ, иже суть сии: аггели облаком и мъглам...» и далее как в летописи, однако вместо «и таиныя бездны, и суть скровены подъ землею, и преисподънии тьмы» — «водныя, и бездныя, и сущая подземлею пропасти и тьме».

[567] ... повеленью Божью. — Далее следует фрагмент «Аще ли кто речеть... не поганъ ли побежаше» — отрывок из «Александрии» в обработке еврейской средневековой хроники «Иосиппон» (См.: Мещерский Н. А. К вопросу об источниках «Повести временных лет» // ТОДРЛ. М.; Л., 1957. Т. 13. С. 57—65). Александр Македонский в 332 г. до н. э. действительно посетил Иерусалим, но совершенно легендарен восходящий к «Иудейским древностям» Иосифа Флавия рассказ о том, как полководец поклонился иудейскому богу и смог познакомиться с пророчеством Даниила — сочинением, возникшнм через полтора столетия после походов Александра.

[568] Арам — в еврейском оригинале — «земля Эдом».

[569] Ты еси козелъ... возмеши царство его. — Пророчество, будто бы предрекающее (а фактически задним число констатирующее) победу Александра над персидским царем Дарием III Коломаном (336—331 до н. э.), содержится в Библии, в Книге пророка Даниила (8, 20—21).

[570] Се ангелъ мой... лицемъ твоимъ. — Ср.: Исход. 23, 20.

[571] ... понужая его на поганыя, на весну. — Как показал Д. С. Лихачев (Комментарии. С. 473—475), рассказ о совещании князей перед походом 1111 г. почти дословно воспроизводит сообщение в статье 1103 г.

[572] И поидоша въ 2 неделю поста... быша на Суле. — Маршрут и хронология похода были реконструированы К. В. Кудряшовым в его книге «Половецкая степь» (М., 1948. С. 113—119). 26 февраля войско вышло из Переяславля, переправилось через Сулу в районе Лукомля, а затем через Хорол в среднем его течении и приток Псела—Голтву, переправилось через Воркслу в районе Лтавы (современной Полтавы), затем двинулось в район современного Змиева, переправилось через Северский Донец (летописец называет его Доном), двинулось по левому его берегу, а затем, перейдя на правый, князья взяли городки Шарукан и Сугров, располагавшиеся на Донце между устьями Оскола и Казенного Торца. Затем русские повернули назад, и решающее сражение произошло 27 марта на притоке Донца — Сальнице в районе современного города Изюм.

[573] Темже достойно похволяти ангелы... — Отсюда и до слов «... и постави уставы по числу ангелъ» обширная выписка из Хроники Амартола (С. 160—162).

[574] Иоанн Златоуст — византийский церковный писатель и проповедник, один из наиболее почитаемых отцов церкви, константинопольский патриарх в 398—404 гг.

[575] ... со дьяволомъ тела ради Моисиева противяся... — Об этом упоминается в Послании апостола Иуды (Иуд. 9) и подробно повествуется в апокрифе о Моисее (См.: Порфирьев В. Я. Апокрифические сказания о ветхозаветных лицах и событиях по рукописям Соловецкой библиотеки // Сборник ОРЯС. СПб., 1877. Т. 17, № 1. С. 204).

[576] ... Его же виде видиньемь и Данилъ летяща... — Следующее далее описание ангела сходно с библейским текстом (Дан. 10, 6).

[577] Отъ нихъ есть осла отвращая... праздно творяй. — В Библии рассказывается, как ослица заговорила, удерживая пророка Валаама от неугодного Богу поступка (Чис. 22, 27—30).

[578] Иисус Навин — вождь израильтян после смерти Моисея. Данный эпизод см.: Ис. Нав. 5, 13.

[579] ... пророка Амбакума... посреде же левъ препитаеть. — Пророк Даниил был брошен в ров с голодными львами, но остался невредим (Дан. 6, 16—22).

[580] Такоже есть и боголепный Рафаилъ... створи ему. — В библейской книге Товит рассказывается, как демон умерщвлял одного за другим семь женихов Сарры, дочери Рагуила. Сыну Товита Товии ангел Рафаил велел извлечь из пойманной рыбы сердце, печень и желчь и сохранить их. Затем ангел повелел Товии жениться на Сарре, но перед брачной ночью сжечь внутренности рыбы. От этого запаха демон бежал, и молодожены остались живы.

[581] Ибо отроковица Роди... ангелъ его есть. — В книге Деяний апостолов (12, 12—17) рассказывается, что, когда ангел извел апостола Петра из темницы и он пришел к дому евангелиста Марка и постучал в дверь, то служанка Рода, услышав его голос, не открыла дверь, а побежала сообщить молившимся в доме о его приходе. Ей не поверили, думая, что пришел «ангел его».

[582] Ипполит — церковный писатель, автор толкований на Книгу пророка Даниила. Далее (до слов «... Михаила князя вашего») следует близкий к оригиналу пересказ Библии (Дан. 8, 1 — 13).

[583] Не имамъ с вами ити... идеть с вами. — Пересказ библейского текста (Исх. Гл. 33).

[584] ... къ Грекомъ и Угромъ... и до Рима проиде... — Образ разносящейся по всем странам славы мы встречаем также в «Слове о полку Игореве» («Ту Немци и Венедици, ту Греци и Морава поютъ славу Святъславлю...») и в «Задонщине».

[585] Всеволожая — вдова Всеволода Ярославича.

[586] ... ведоша Володимерьну Офимью въ Угры за короля. — Евфимия была выдана замуж за венгерского короля Кальмана ІІ (1095—1116 гг.), но вскоре была отослана обратно на Русь из-за ухудшения отношений с Венгрией. Ее сын Борис впоследствии выступал как претендент на венгерский престол (См.: Пашуто. Внешняя политика. С. 167—168). Умерла Евфимия в Киеве в 1139 г.

[587] Тако се древле... не бяше сего. — См. сноску 381.

[588] Ятровь — жена брата. Здесь речь идет, видимо, о вдове Святополка.

[589] Седе на столе отца... мятежь влеже. — Владимир останется великим князем киевским до своей смерти в 1125 г. В 1113 г., став киевским князем, Владимир, стремясь успокоить киевлян, дополнил свод законов — «Русскую правду» разделом «А се уставил Володимерь Всеволодовичь», в котором были расширены права «закупов» — то есть зависимой части населения, отрабатывающей свой долг и ссуду, полученную от феодала.

[590] Выра — приток Сейма, ныне это река Выр.

[591] ... церковь... Николы... Новегороде — Николо-Дворищенский собор.

[592] ... глазкы стекляныи... суть же различь. — Д. С. Лихачев полагает, что говорится о стеклянных «бусинах», вымывавшихся ливнями или речной водой с берега Волхова (Комментарии. С. 480).

[593] Самоядь — ненцы.

[594] ... да почтет фронографа. — Далее следует пересказ из Хроники Амартола и Хроники Иоанна Малалы. См.: Творогов О. В. Античные мифы в Древней Руси — древнерусской литературе XI—XVI вв. // ТОДРЛ. Л., 1979. Т. 33. С. 8—11. Проб (Пров) — римский император (276—282 гг.), Аврелиан — римский император (270—275 гг.) Сообщение об упавших камнях во Фракии (не в Африке), как и предыдущие два, читаются в Хронике Амартола (См. сноску 381), но попали в летопись через посредство «Хронографа по великому изложению».

[595] ... поча царьствовати... и хвалити начаша. — Свободный пересказ главы 23 первой книги Хроники Малалы, главы 1 второй книги и главы 4 четвертой книги. В славянском переводе античные боги Феоста—Гефест и Гелиос—Солнце соотносятся со славянскими божествами Сварогом и Даждьбогом. Следует подчеркнуть, что, вопреки распространенному мнению, отождествление это произведено не летописцем, а славянским переводчиком.

[596] Вся елико въсхоте... от последнихъ земли.— Пс. 137, 7.

[597] Петръ кловьскый — игумен Влахернского монастыря на Клове.

[598] Случеск — ныне Слуцк, в Минской области Беларуси.

[599] ... къ Меньску... — В И — «къ Смоленьску», но по смыслу речь идет о Минске, стольном городе Глеба.

[600] Желъди — Желни, город в нижнем течении Сулы.

[601] Медвежа Глава — впоследствии крепость Оденпе, вблизи от города Юрьева (Тарту).

[602] ... Леонъ царевичь... на Олексия царя... — Леон — Девгениевич (См. сноску 484). Алексей — император Алексей Комнин (1081—1118 гг.).

[603] ... Мьстиславъ, внукъ Игоревъ — сын неизвестного нам по имени сына Игоря Ярославича.

[604] ... Мьстиславичь, сынъ его, внукъ Володимеровъ. — Речь идет о Всеволоде Мстиславиче, который прокняжит в Новгороде до 1136 г., когда будет изгнан недовольными им новгородцами.

[605] ... на Ярослава к Володимерю... — на Ярослава Святополчича к Владимиру Волынскому.

[606] И церковь заложи на Льте мученику. — Церковь в память о Борисе и Глебе на Альте, месте гибели Бориса.

[607] Иван — Иоанн Комнин, византийский император (1118—1143 гг.).



Источник: http://drevne-rus-lit.niv.ru/drevne-rus-lit/text/povest-vremennyh-let/v-leto-6618.htm

Категория: Мои статьи | Добавил: ivanov-ostoslavskiy (26.11.2021) | Автор: Павел Игоревич Иванов-Остославский E
Просмотров: 81 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Copyright MyCorp © 2024
uCoz